sy Maggie

symaggie.jpg

Bostrøm 37 byggenr 251

s/y Maggie er en Bostrøm 37, konstruert av svensken Bruno E. R. Boström og bygget i 1987 ved verftet Porali Marin AB i Kungshamn, Sverige . Båtens byggenummer er 251 og er en av de siste av de rundt 50 Bostrøm'ene som ble laget av denne typen. 

Båten er anerkjent som en svært solid og komfortabel turseiler.

Vi kjøpte båten våren 2007. Båten var betydelig påkostet de siste årene og mye utstyr var så godt som nytt.

s/y Maggie har vært på langtur tidligere, da til Karibien under navnet Emma med Tom Osa som skipper og eier. Hennes søsterskip, den ikke ukjente Ragnar Kvams "Northern Quest", har vært 14 år på jordomseiling og skulle således være et godt bevis for at båten er godt egnet for langtur. 

Tekniske data - s/y Maggie:

Dimensjoner:

Lenge over alt: 11,05 m

Vannlinje: 9,30 m

Bredde: 3,95 m

Dypgående: 1,95 m

Vekt:ca. 9 tonn(12 tonn nå)

Mastehøyde: 17 m

 

Konstuktøren Bruno Boström har selv sagt om båten:

”Boström är konstruerad under mottot ”comfortable cruiser” utan hänsyn till mätningsregler. Den helt förhärskande tanken har varit att – med erfarenheter från mina tidligare konstruktioner och långseglingar till havs och i skärgård som grund – skapa en mycket sjövärdig, samt i fråga om utrymmen och inredningsplanering en speciellt komfortabel båt. Naturligt för mig var att ge båten stor initialstyvhet genom relativt stor bredd (3,95 m) och derigenom få ett rymligt skrov som seglar med liten krängning. På grund av att hänsyn ej tagits till befintliga mätningsregler, har jag avsiktligt ökat ändskeppens fyllighetsgrad och därigenom erhållit större reservedeplacement, som direkt bidrar till större sjövårdighet och bättre seglingsegenskaper."

 

intere4

 

Skrog:

Skroget er bygget av glassfiberarmert polyester med innbygget forsterkninger for blykjøl og ror.

Motor og drivstoff:

Volvo Penta 2003T, 43 HK. 3-bladet MAX Prop foldepropell
3 stk dieseltanker, totalt ca. 150 liter, samt 80 liter på reservekanner
Div. reserveutstyr motor

Mast og seil:

Solid kutter-rigg (det meste 10 mm)med begge forseil på rull. Furlex rullesystem på genua og fokk.
Stormfokk. Eldre genoa og storseil i reserve. Vant og stag byttet i 2001. Ekstra kraftige langturs-seil, fullspilet storseil. Spectra fall.

Strømtilførsel:

5 batterier med totalt 520 ampertimer, 75 amper separat startbatteri. Solcellepanel og vindmølle. Aggregat på 2Kw for lading.
Ladac ladeovervåkning 12 Volt konverter for levering av 230 Volt i båten. 2 stk ladere på 40 og 60A. Tilkobling av landstrøm med eget fordelingskap. Laderen er av type Powersaver. Slepegenerator montert etter, avreisetype Aquair 100.                                                                                                                                                    

Navigasjonsutstyr: 

Raytheon radar og kartplotter, VHF ICOM M502, SSB Kortbølgeradio ICOM M600, isolert akterstag, Trimble Inmarsat C satelittkommunikasjon, Navtex, Raymarine Tridata: vind, fart, dybde, Trimble GPS inne og ute. Nasa AIS med egen antenne.
C-map kart for hele ruten. VHF Cobra håndholdt
Cobra kartplotter på styrepidestall i cockpit.

2 stk reserve GPS'er,

Kart (papir og elektroniske)

Pilotguides for hele verden

Selvstyring:

Raytheon autopilot ST 5000, direkte på kvadranten. og vindror type Sailomat. 2 stk autopiloter i reserve

Anker:

Elektrisk ankervinsj forut med Spade-anker med ca 80 meter kjetting

Elektrisk ankervinsj med Bruce anker på hekken med ca 40 meter kjetting .

Varme:

Reflex diesel ovn og div panleovner 

Pantry:

Gasskomfyr med 2 bluss og stekeovn
11 kg gassbeholder i ankerbrønn forut, og 1 ekstra beholdere fra norge. Kjøpte 1 stk ny på Vanauatu da de norske ikke kunne fylles lenger.
Kjølebokse og kjøleskap

Vann:

Varmt og kaldt ferskt trykkvann i pantry og WC/dusj,.
30 liter varmtvannsbereder med trykkpumpe og varmeveksler til motor
Ca. 300 liter ferskvannstank med filter og trykkpumpe. Watermaker type Powersurvivor. Leverer 5,5 liter i timen.
Sjøvann fotpumpe i pantry
Toalett med septiktank

Sikkerhetsutstyr:

Redningsflåte (8 personer) i container
Raketter, håndbluss
Epirb, Bøyer og kasteline.

Kommunikasjon:

2 VHF'er (en fastmontert og en bærbar)
SSB, GSM-telefon, satellitt telefon, bærbar PC, Digital Yacht WiFi antenne WL400, stasjonær PC og skjerm på 12v

Diverse:

Letrekk i 3 gode sjøkøyer

1 stk håndlensepumper i cockpit og en under dekk 

2 elektriske pumper

Gummibåt med 2 hk påhengsmotor, Honda og 1stk 6hk påhengsmotor, Yamaha

Tv i akterlugar med dekoder for Rikstv og Xbox vist vi ikke har noe annet å gjøre.

og sikkert mer...

Utskrift