Jorden rundt med S/Y Maggie

Hjemkomsten!

Nå har vi vært hjemme i litt over to uker, og tida har virkelig FLYDD av gårde. Dagliglivet er over oss for fullt, og vi prøver så godt vi kan å henge med i svingene. Det føles ikke som det er like mange timer i døgnet lenger. Men her kommer endelig et lite innblikk i hvordan vi avsluttet vårt tre års lange eventyr for et par uker siden.

avreise

Spenningen var stor da dette bildet ble tatt for litt over tre år siden. Men spenningen var om mulig enda større da vi for to uker siden la til kai i Farsund etter tre år på et helt fantastisk eventyr.

Endelig kom dagen vi har venta på i maaaange dager, om ikke uker og måneder. Hjemkomsten. Helt siden vi seilte fra Sør Afrika i desember, har tanker og samtaler titt og ofte svippet innom denne dagen. Vil noen komme og ta i mot oss? Gleder vi oss eller gruer vi oss? Hvordan vil det bli? Hva skal vi gjøre når vi endelig klapper til kai for siste gang? Dette og MYE mer ble raskt gjengangere i samtaler, og nå var endelig dagen kommet for og kanskje få svar på noen av spørsmålene våre.

Vekkerklokka peip allerede klokka 06, lørdag 17. august, og vi har sjeldent vært piggere og raskere ut av senga. Spenningen og forventningene var helt klart på plass. Etter en liten kikk ut luka kunne vi raskt konstatere at den siste etappen mot Farsund ville bli en drømmeetappe. Sola var på vei opp bak åsene, havet lå bleika inne i havna og himmelen var klarblå med små, hvite sukkerspinnskyer på. Med kaffikoppen i hånda tok vi fatt på siste forberedelser før hjemturen.

hidra

En perfekt start på vår aller siste dag på jordomseiling

Det ble rydda og støvsugd nede, mens utsida ble pynta med 33 fargesprakende (og noen godt falma) gjesteflagg for landa vi har vært innom i løpet av de siste 3 åra. Maggie så ut som en dronning, og man kunne nesten se at hun var stolt selv.

gjesteflagga

Maggie er staselig pynta med gjesteflagg fra landa vi har besøkt på vår vei rundt jorda

Storseilet kunne vi heise ved brygga, og så kunne fortøyningene slippes for aller siste gang. Måkene var allerede oppe, og gled over den stille vannskorpa der Maggie pløya seg fram mellom skjæra rundt Hidra. En fiskestim ønska oss velkommen på vei ut, og dønningene tok i mot oss med gyngende bevegelser. Regnbuksene vi hadde plukka fram ble det lite bruk for, og etter hvert ble også støvler bytta ut med joggesko, og til og med jakka kunne kastes da vi vendte baugen mot Lista fyr.

utseiling hidra

På vei ut mot havet for aller siste gang

Etter hvert som vi nærma oss det gjenkjennelige landemerket på Listas tupp, kom også vinden med såpass styrke at motoren kunne stenges. Maggie skjøt fart og strekte alle sine 37 fot med strak kurs mot Farsund.

maggie seile

Maggie for fulle seil på vei mot Farsund. Takk til Helene, Adrian og Leif Steinar som kom kjørende for å forevige skuta:)

Da vi runda fyret kunne vi skimte vaiende farger i rødt, hvitt og blått inne ved land, og vi kunne nesten høre hoiingen til frammøtt familie helt ut til båten. Vi så på hverandre og smilte, begge med en antydning til fukt i øynene.

listafyr

Lista fyr, hvor en godgjeng stod på muren og viftet med norske flagg

Spenningen fortsatte å stige jo nærmere vi kom Farsund. Vi hadde jo sagt at vi skulle komme klokka 12, og jobbet iherdig med å holde ETA i det området. Maggie ville tydeligvis hjem raskere enn som så, og prøvde seg på ETA i halv 11 tiden i stedet. Men da vi rundet Rauna løya vinden, så med 3 knops fart var vi tilbake på riktig timeplan.

e gjesteflagg

Skipperen fører skuta trygt hjem til siste havn.

Sommerfuglene jobbet godt i magen, og vi klarte ikke lenger sitte stille. Da vi nærmet oss Loshavn kom det en båt kjørende i full fart i vår retning, og jo nærmer den kom, jo mer kjente så mannskapet om bord ut. Det var søsteren til Espen og familien som kom. Norske flagg ble vifta intenst, og velkomstønsker ropt ut lenge før de kom helt bort.

janne og co

En del av velkomstkommiteen:)

Vi kjørte videre sammen innover mot byen, og etter hvert kom det to båter til med venner fra Farsund. Da vi nærmet oss Prestøya måtte vi slippe Farsunds Fortøyningsselskap som var på vei ut, forbi oss. Den skal vel ut og ta i mot en båt eller noe, tenkte vi. Men neida. Den snudde rundt bak oss, tutet høyt og fulgte etter innover den også. Da vi endelig fikk øye på Gåsholmen og alle som stod og ventet på land, forærte fortøyningsselskapet oss med sprut fra vannkanonene. Det satte virkelig stemningen opp enda noen hakk, og de fulgte oss hele resten av veien inn i havna.

vannkanon

Staselig velkomst!

innseiling3

innseiling 1

flagget

På brygga stod venner og familie, i tillegg til mange flere som vi ikke kjente, men som ville ønske oss velkommen hjem. Norske flagg, jubelrop, latter og tårer.

gåsholmen2

Fantastisk herlig velkomst på Gåsholmen i Farsund.

ml vinke

espen

Vi rakk så vidt å få slengt i land et par tau, før vi kastes oss i armene på våre respektive mødre. Det var over ett og et halvt år siden sist vi så hverandre, og det var ikke lenger til å unngå at øynene rant over.

første klem

Endelig hjemme!!!

Gjensynsgleden med alle som var møtt opp var ubeskrivelig. Vi er så takknemmelige for alle som valgte å komme og ta imot oss denne dagen, og velkomsten svarte til langt over forventingene.

stemning

Magisk stemning.

oss flagg

Etter alle (de første rundene med) klemmer var utdelt, flytta vi Maggie over til Seilforeningensbrygga hvor utallige og superfine kakefat venta, sammen med sprudlevann, velkomstgaver og lunsj.

champis

Til kvelden venta tacomiddag på Farsund fjordhotell, hvor også festen fortsatte ut i de sene nattetimer. Det er ikke annet å si enn at det ble en helt perfekt slutt på det utrolige eventyret vi har vært ute på. Igjen, tusen, tusen takk til alle som stilte opp for oss denne dagen og gjorde den så bra som den kunne ha blitt. Det er nesten ikke vemodig en gang at alt er over, når man har så mange fantastiske mennesker rundt seg her hjemme. Nå gleder vi oss veldig til å få mer tid sammen med dere i det nye A4- eventyret som venter.

I tillegg ønsker vi å takke alle som har fulgt oss på hjemmesiden vår, lest reisebrev, sendt oss mailer og kommentarer. Det har vi satt utrolig stor pris på. Til familien som har støttet, hjulpet og stilt opp for oss uansett hvor vi har befunnet oss i verden, vi er så glade i dere! Tusen takk for alle de kjempefine velkomstgavene og kaker på lørdagen. En stor takk til Farsunds Fortøyningsselskap, og Leif Steinar, for den staselige velkomsten, vi følte oss nesten kongelige på vei inn. Og en spesiell takk til mamma Gerd og Asbjørn som stelte i stand alt for oss denne dagen, og som ikke minst har sendt oss værmeldinger i tide og utide gjennom hele turen.

blåse skjell

Snipp, snapp, snute...:)

Hva som vil skje framover nå er litt uvisst. Først og fremst så får vi jo prøve å komme oss tilbake til hverdag og A4- liv igjen, og alt hva det innebærer. Spørsmålet om vi har noen bokplaner har kommet opp flere ganger, og vi ser ikke bort fra at det kanskje kommer til å skje en gang i framtida, men ingenting er enda avklart. Skulle det være noen interesse for en slik bok, så send oss gjerne en mail på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.. Skulle det ellers skje noe spennende videre med Maggie eller mannskap, så vil vi holde dere oppdatert her på hjemmesiden.